O co zadbać przed Black Friday, Black Week i Cyber Monday?

Ten szalony, zakupowy czas, to nie tylko święto polujących na okazje, ale i święto doskonale wszystkim znanej formy płatności BLIK. W zeszłym roku za jej pomocą zrealizowano w tym okresie prawie 10,8 mln transakcji o wartości ponad 1,6 mld zł, z czego najwięcej transakcji (81%) dokonano online, na łączną kwotę 1,2 mld zł. Zeszłoroczny Black Friday okazał się dla BLIK rekordowy w jego historii, z 3,2 mln transakcji!

Abyś w natłoku zadań nie zapomniał(a) o istotnych elementach, o które warto zadbać przed Czarnym Tygodniem, zebraliśmy je dla Ciebie poniżej. Sprawdź, co jeszcze powinnaś/powinieneś zrobić, aby zmaksymalizować obroty w Twoim e-sklepie.

1. Szaleństwo zakupów internetowych? Opanuj je dobrą strategią!

Przemyślana strategia to klucz do sukcesu. Rozpoczynając projekt o nazwie Black Friday, Black Week lub Cyber Monday, stwórz listę, w której odpowiednio zapiszesz odpowiedzi na pytania:

  • Jakie produkty będą objęte czasową promocją?
  • Jaka zniżka na jakie produkty/kategorie produktowe?
  • Czy będziesz tworzyć dedykowany landing page?
  • Jakie kanały wykorzystasz do promocji?
  • Co przygotujesz dla stałych klientów? (np. wcześniejszy dostęp, dodatkowy rabat dla zalogowanych, darmowa dostawa, większa zniżka)
  • Ile i jakie materiały promocyjne musisz przygotować?

To oczywiście wstępna lista. Wraz z upływem czasu i wdrażaniem ich poszczególnych punktów, możesz dopisywać do niej kolejne elementy i odhaczać już zrealizowane. W ten sposób nie pogubisz się podczas realizacji i zachowasz spójność działań, a także ułatwisz sobie delegowanie zadań.

2. Określ budżety na działania reklamowe

Nawet idealnie przygotowane akcje promocyjne wymagają wsparcia płatną promocją. Ma to szczególne znaczenie, jeśli zależy Ci na dotarciu do nowych klientów i podkręceniu wyników sprzedażowych. Zastanów się, w jakich kanałach chcesz się pojawić i jakim budżetem dysponujesz. Następnie podziel go na poszczególne media i dokładnie zaplanuj czas trwania poszczególnych kampanii, kreacje graficzne i treści.

3. Rozbuduj opisy produktów z kategorii premium

Jeśli posiadasz w swojej ofercie produkty z kategorii luksusowych lub w kwocie powyżej 500 zł, poświęć więcej czasu na stworzenie ich opisów. Opracuj nowe lub rozbuduj dotychczasowe teksty, w których podkreślisz korzyści płynące z zakupu danego modelu, jednocześnie nie zapominając o podkreśleniu jego wyjątkowości.

Trzymaj się zasady, że w dobrych opisach produktów coś wynika z czegoś (cecha->zaleta->korzyść) i zawsze suche fakty (np. parametry, materiał wykonania) odnoś do korzyści płynących dla użytkownika. Pisanie językiem korzyści sprawi, że w oczach klientów wyróżnisz droższe produkty i przekonasz do ich zakupu.

Pamiętaj, że im droższa rzecz, tym użytkownik więcej czasu poświęci na podjęcie decyzji zakupowej. Najpierw przeanalizuje wszystkie za i przeciw, dlatego tak ważne jest, abyś podkreślił(a) zalety produktu, jednocześnie rozwiewając wszystkie ewentualne wątpliwości. Dodatkowo im dłuższy tekst, tym skuteczniej możesz nasycić go słowami kluczowymi, co pozytywnie wpłynie na prowadzone przez Ciebie działania SEO.

Przykład:

4. Zaplanuj i w odpowiednim momencie stwórz dedykowany landing page

Stworzenie podstrony dedykowanej Black Friday, Black Week lub Cyber Monday to zawsze dobry pomysł. Gromadząc w jednym miejscu wszystkie produkty objęte promocją lub grupując je w propozycje prezentowe dla poszczególnych członków rodziny i do danej kwoty, ułatwiasz swoim klientom podjęcie decyzji zakupowych. Oprócz tego zwiększasz UX (user experience) swojego sklepu, co zadziała jedynie na korzyść Twoich wyników finansowych.

Do przygotowanego landing page lub objętej promocją kategorii warto kierować ze slidera znajdującego się na stronie głównej sklepu. Najlepiej w tym celu stwórz dedykowany akcji baner i umieść na nim przycisk z wezwaniem do działania, np. sprawdź teraz, zobacz, kup teraz.

Przykład:

Landing page eobuwie.com.pl podczas Black Friday

Na LP, jak i na stronie głównej, możesz także umieścić zegar i zacząć odliczanie na kilka dni przed startem Black Friday/Black Week/Cyber Monday, co dodatkowo wzbudzi u klientów ciekawość i emocje związane z oczekiwaniem.

5. Przetestuj ścieżkę zakupową i kody rabatowe

Nic tak nie denerwuje, jak zbyt długo ładujące się lub/i niedziałające strony, trudności w znalezieniu koszyka, czy nieaktywne kody rabatowe. Każde takie potknięcie negatywnie wpłynie na wizerunek Twojego e-sklepu, dlatego zawczasu prześledź możliwe ścieżki zakupowe klientów i w razie konieczności dokonaj zmian. Sprawdź również przygotowane kody rabatowe m.in. czy poprawnie zapisałeś je w materiałach promocyjnych.

6. Stwórz poradniki prezentowe

Black Friday, Black Week i Cyber Monday to idealny czas na upolowanie świątecznych prezentów w okazyjnych cenach! A w dobie wysokiej inflacji – każdy rabat ma dla Twoich klientów niemałe znaczenie. Tworząc dedykowane poradniki prezentowe, ułatwiasz im podjęcie decyzji zakupowej. Prezentując w nich produkty ze swojej oferty, które idealnie będą pasować na prezenty dla poszczególnych członków rodziny, przyspieszasz ten proces, a co za tym idzie, pozytywnie wpływasz na ilość konwersji.

Planując poradniki prezentowe, nie zapomnij o doborze odpowiednich słów kluczowych (najlepiej wybierz frazy typu long tail), dzięki, którym wydobędziesz ich potencjał SEO. Skup się także na przedstawieniu swojej oferty w jak najlepszym świetle – pisz językiem korzyści, dodaj zdjęcia – jednym słowem podsuń użytkownikom gotowe pomysły na skompletowanie prezentów idealnych w wybranej kwocie.

Jeśli w poprzednich latach przygotowywałeś/aś podobne poradniki, dobrym pomysłem będzie ich odświeżenie i uaktualnienie pod obecną ofertę i trendy. W ten sposób zaoszczędzisz nieco czasu, a i wykorzystasz wygenerowany już przez stworzone teksty potencjał SEO.

Przykład:

Poradniki prezentowe na smyk.com

Możesz też postawić na stworzenie prezentowego landing page i pogrupowanie w nim produktów idealnych na prezent np. dla joginki, zgrywusa, kinomaniaka itp. lub w klasyczny sposób dla mamy, taty, brata…

Przykład:

Prezentowy landing page https://www.pakamera.pl/prezentownik.html

7. Zastanów się nad współpracą z partnerami

Współpraca z partnerami to doskonały pomysł, jeśli posiadacie komplementarne produkty. Możecie połączyć siły i stworzyć dedykowane zestawy prezentowe lub czasową promocję (np. kupując u nas, otrzymujesz X% rabatu na zakupy u naszego partnera). Takie działanie ma sens, ponieważ pozwala ściągnąć nowych klientów do Twojego sklepu i skutecznie rozwinąć markę. Jednym słowem stanowi doskonały sposób promocji – nie od dziś wiadomo, że razem raźniej i w grupie siła! 🙂

Pamiętaj, że każda z powyższych porad stanowi dobre praktyki, z których możesz skorzystać nie tylko w Black Friday, Black Week i Cyber Monday. Ich wdrożenie do Twojego sklepu internetowego pozwoli na optymalizację mocy SEO, polepszenie doświadczenia użytkowników (UX), a finalnie – może pozytywnie wpłynąć na wartość współczynnika konwersji, zwiększając Twoją sprzedaż.

Czujesz, że chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o tym, jak przygotować e-sklep na gorący czas sprzedażowy? Zachęcamy Cię do skorzystania z naszej Black Friday checklist.