Przed Tobą pigułka informacji, która otworzy Twój internetowy biznes na nowe możliwości, a co najważniejsze pozwoli Ci pozyskać nowych klientów i tym samym podkręcić wyniki sprzedażowe.

1. Po co prowadzić profil firmowy na FB?

Na początku warto, abyś poznał odpowiedź na wyżej postawione pytanie. Profil na FB warto prowadzić głównie po to, aby:

  • skuteczniej docierać do nowych klientów,
  • stworzyć zaangażowane grono odbiorców (lojalnych klientów),
  • budować rozpoznawalność marki,
  • generować lepsze wyniki sprzedażowe.

2. Podstawowe elementy, o które należy zadbać

Zdjęcie profilowe

Zdjęcie profilowe na Facebook’u stanowi jeden z ważniejszych elementów “wizytówkowych” Twojej firmy. Nie może więc być nieczytelne (np. przeskalowane) i przypadkowe. Najlepiej jest wybrać logo sklepu, a następnie dodać je w odpowiednim rozmiarze i rozszerzeniu.

Zdjęcie w tle

Zdjęcie w tle daje Ci szersze możliwości niż profilowe. Jest pierwszą rzeczą, jaką zobaczy użytkownik odwiedzający Twój profil. To przestrzeń marketingowa, na której możesz umieścić hasło reklamowe, zachęcić do kontaktu albo pokazać najnowszy produkt lub akcję promocyjną. Tak naprawdę to wiele zależy od Twojego biznesowego pomysłu i grupy docelowej. Zdjęcie w tle możesz cyklicznie zmieniać, chociażby wraz z upływem pór roku, okresem świątecznym lub wakacyjnym.

Zachęcamy Cię do szukania inspiracji w sieci, na profilach konkurencji i większych od Ciebie marek. To zawsze dobry wstęp do stworzenia estetycznego zdjęcia w tle. Pamiętaj też, aby nie przesadzić z nagromadzeniem informacji na grafice – trzymaj się zasady, mniej znaczy więcej.

Niezbędne informacje (zakładka Informacje)

  • W grupie tego rodzaju informacji znajdują się:
  • dane kontaktowe (telefon, adres www, adres e-mail),
  • rodzaj prowadzonej działalności,
  • lokalizacja,
  • godziny pracy,
  • więcej informacji (opis firmy, maksymalnie na 255 znaków ze spacjami), możesz także dodać np. szczegółowe informacje o firmie, datę założenia, zakres cen, metryczkę, zasady ochrony prywatności, linki do profili w innych mediach społecznościowych, inne dane kontaktowe np. nick Skype lub WhatsApp).

3. Harmonogram publikacji – jak często i kiedy? Jaką obrać strategię działania?

Jeśli chcesz utrzymać wysoką świadomość marki/produktu/usługi na Facebook’u, zastanów się nad strategią rozwoju Twojego firmowego konta. W tym celu warto, abyś zadał sobie pytania:

  • Na jakim celu reklamowym, oprócz budowaniu rozpoznawalności, najbardziej mi zależy?
  • Czy jest to tworzenie społeczności wokół brandu, a może dotarcie z reklamą do jak najszerszej grupy, czy też – sprzedaż?
  • Jakimi materiałami promocyjnymi dysponuje i czy mam odpowiednią wiedzę dotyczącą oferowanych produktów/usług?
  • W jakim stopniu mogę zaangażować się w prowadzenie konta marki w social mediach?

Na początku swojej przygody z prowadzeniem firmowego profilu na Facebook’u powinieneś określić strategię działania, czyli dla kogo, co, kiedy i w jakiej formie będziesz publikować. Oczywiście raz przygotowany zarys działań może, a nawet powinien, ewaluować na przestrzeni czasu i zdobywanego przez Ciebie doświadczenia, jak i kolejnych odbiorców.Następnie – stwórz harmonogram publikacji (najlepiej od razu opracuj też grafiki i treści wpisów) na najbliższy tydzień/miesiąc – w zależności od skali Twoich działań i ich intensywności. Aby zaoszczędzić czas, rekomendujemy Ci zaplanowanie publikacji postów z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Taka automatyzacja działań sprawi, że nie będziesz musiał pamiętać o publikacji kolejnego posta, po prostu FB zrobi to za Ciebie.

Ile postów tygodniowo rekomendujemy publikować, aby działania były efektywne?

Przede wszystkim, nie rekomendujemy takiego podejścia do tematu 🙂 Najważniejsze jest, aby content, który tworzysz, był wartościowy. I to nie jedynie w przypadku budowania sieci zaangażowanych odbiorców. Nawet jeśli Twoim głównym contentem będą posty pokazujące produkty, wpisy generowane bez większego zamysłu, dla zachowania ciągłości samej publikacji, najczęściej okazują się mało trafionym pomysłem.

Powinieneś także przeanalizować grupę odbiorców/fanów Twojego profilu i zastanowić się, kiedy i jakie aktywności podejmują. Z całą pewnością nie ma co przesadzać z ilością wpisów – często można spotkać się z informacją, że optymalna ilość to 1 wpis dziennie, do 5 wpisów tygodniowo.

Odwiedzając zakładkę “Statystyki” na swojej Facebook’owej stronie z czasem możesz uzyskać wiele cennych informacji, które pomogą Ci skutecznie optymalizować strategię działania na Facebook’u.

Znajdziesz tam m.in. charakterystykę Twoich fanów i obserwujących Cię osób (podział według płci, wieku, kraju, miasta i języka). Oprócz tego sprawdzisz uzyskany zasięg postów – organiczny i płatny, a także inne cenne informacje, jak liczba polubień profilu i podejmowane działania na stronie.

Dodatkowo korzystając z zakładki “Statystyki” możesz zacząć obserwować konkurencję i analizować przez nią podejmowane działania.

Z kolei kierując się do “Narzędzia do publikowania” lub “Creator studio” uzyskasz informacje dotyczące poszczególnych postów, które opublikowałeś (tj. zasięg, aktywność, reakcje).

4. Jak reagować na negatywne, a jak na pozytywne opinie i komentarze?

Pozytywne opinie i komentarze

Wydawać by się mogło, że pozytywna opinia lub komentarz to coś, na co nie zawsze trzeba odpowiadać. Jednak przez takie myślenie dość szybko można stracić szansę na budowanie głębszych relacji z użytkownikami i klientami. Za każdym razem, kiedy na Twoim firmowym profilu FB pojawia się pozytywna opinia lub komentarz powinieneś odpowiednio zareagować – najlepiej nie tylko wybierając odpowiednią reakcję, ale i odpowiadając. Publiczne zaznaczenie, że dana osoba jest ważna dla Twojej marki to najlepszy wstęp do pozyskania lojalnego fana i klienta. Zbyt wiele firm pozostawia zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie i komentarze użytkowników bez odpowiedzi – Ty nie popełniaj tego błędu! Pamiętaj jednak, aby zawsze dostosować język odpowiedzi do odbiorcy, a przy tym zachować jej profesjonalny charakter. Rekomendujemy Ci obserwowanie, w jaki sposób komunikują się Twoi fani (z Twoją marką, jak i w swoich prywatnych wpisach), to doskonałe źródło informacji, jeśli chodzi o język tworzenia przyszłych postów.

Negatywne opinie i komentarze

Z całą pewnością na pozytywne opinie i komentarze będzie Ci dużo łatwiej i przyjemniej odpisywać niż na te negatywne. Jednak trzeba liczyć się z tym, że i takie się pojawią.Co powinieneś z nimi robić?

  • unikać problemów (nie wchodź w zbędne dyskusje, odpowiadaj rzeczowo i spokojnie),
  • ograniczyć do minimum kasowanie komentarzy (osoba, która zauważy, że jej komentarze są nagminnie kasowane, a sama marka po prostu ją ignoruje, jest w stanie wywołać prawdziwą lawinę negatywów, a co za tym idzie: zachwiać pozytywny wizerunek Twojego fanpage’a. Kasowanie ma sens jedynie wtedy, gdy masz do czynienia ze spamem lub hejtem),
  • nie unosić się dumą (zawsze popatrz na sprawę z punktu widzenia użytkownika i postaraj się rzeczowo odpowiedzieć i na ile to możliwe- rozwiązać jego problem),
  • przewidywać trudne sytuacje (staraj się wyciągać wnioski z własnych działań, jak i tych podejmowanych przez konkurencję),
  • pilnować czasu odpowiedzi (odpowiadaj najszybciej jak to możliwe, pozostawianie negatywnego komentarza lub opinii przez dłuższy czas bez odpowiedzi – jaka by nie była – to najgorsze co możesz zrobić).

5. FB ADS – dlaczego warto i jakie są możliwości?

Reklamy na Facebook’u otwierają przed Tobą wiele możliwości rozwoju biznesu. Dzięki nim możesz nie tylko pozyskiwać nowe polubienia, informować użytkowników o swoim istnieniu, docierać do nich z remarketingiem, ale także sprzedawać swoje produkty lub usługi. Kampanie na Facebook’u charakteryzowane są przez cele, jakie mają osiągnąć (np. zebranie polubień, sprzedaż produktów, zwiększenie rozpoznawalności marki czy liczby odwiedzin w witrynie). Dodatkowo dla prawidłowego prowadzenia działań konieczne jest wgranie na swoją stronę Pixela FB lub/i wdrożenie API.

FB ADS to nie tylko potężne możliwości, ale i sporo wiedzy, którą musisz przyswoić, aby móc skutecznie uruchamiać kampanie reklamowe. Jeśli poważnie myślisz o tego rodzaju działaniach, powinieneś skorzystać z dedykowanego kursu lub pomocy specjalisty/agencji. O ile masz czas na samodzielną naukę, to jak najbardziej jesteś w stanie na pewnym podstawowym, a później i zaawansowanym poziomie prowadzić tego rodzaju działania dla swojego sklepu/biznesu. Jeśli jednak z różnych powodów nie jest to temat dla Ciebie, po prostu postaw na zatrudnienie wyspecjalizowanego pracownika lub skorzystaj z zewnętrznego wsparcia.

6. Czy profil firmowy na FB prowadzić samodzielnie, czy lepiej zlecić to profesjonalistom?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od czasu, jakim dysponujesz i chęci poznawania możliwości Facebook’a. Z całą pewnością, jeśli jesteś właścicielem e-sklepu, to nadejdzie moment, kiedy będziesz musiał zacząć delegować zadania. Wtedy najlepszym krokiem jest zatrudnienie specjalisty, który będzie zajmować się działaniami Twojej marki w Social Mediach (w tym na FB) lub skorzystanie z pomocy agencji e-marketingowej.

Patrząc z perspektywy historii naszych klientów, bardzo często odpowiednie kroki podjęte na etapie startowania internetowego biznesu procentują w przyszłości. Między innymi należy do nich posiadanie i prawidłowe prowadzenie profilu, jak i reklam na Facebook’u. Oczywiście, jeśli posiadasz już biznes w sieci, a nie masz firmowej strony na FB, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś ją założył i zaczął zwiększać swoje wyniki sprzedażowe. Jak więc widzisz, jest to często dość mocno indywidualna kwestia, dlatego najlepiej jest przeanalizować za i przeciw każdego rozwiązania, a następnie skorzystać np. z darmowej konsultacji, takiej jak ma w ofercie, chociażby nasza agencja.