O czym więc warto pamiętać? Odpowiedź znajdziesz poniżej. Content zespół Netmove przygotował swoistą listę must-know, wraz z przydatnymi tipami i rekomendacjami narzędzi.

1. Po co i dla kogo?

Odpowiadając na pytania: po co? i dla kogo tworzysz treści?, jesteś w stanie określić główne cele swoich tekstów blogowych.

Najpierw skup się (samodzielnie lub ze wsparciem specjalisty SEO) na dobraniu optymalnych dla swojego e-sklepu słów kluczowych (do treści blogowych najlepiej long tail). Prawidłowo zoptymalizowanym pod nie tekstem wzmocnisz prowadzone działania SEO i dotrzesz do wpisujących konkretne, interesujące Cię frazy, użytkowników.

Kolejnym, a najlepiej to równocześnie przygotowywanym elementem, powinno być stworzenie person/y swojej grupy lub grup docelowych. Najprościej mówiąc, jest to modelowy przedstawiciel odbiorców Twojej oferty.

Słowa kluczowe w e-commerce.

Content tool:

PERSONAPP.IO – narzędzie do tworzenia persony

Aplikacja sugeruje wiele przykładowych cech, które powinny zostać zdefiniowane w danej sekcji. Dla przykładu: sekcja zachowania – co dana persona robi, jakie są jej rutynowe zachowania. Najlepiej jest zdefiniować od 3 do 4 person i określić dla nich podstawowe cechy (dane demograficzne, zachowanie, tryb życia, potrzeby).

2. Krótko i na temat – zawsze czytelnie!

Nie stosuj wielokrotnie złożonych zdań – co gorsza, w których poruszanych jest kilka zagadnień. Można przyjąć, że dobrze zbudowane zdanie nie powinno mieć więcej, jak 20 znaków.

Tworząc tekst na bloga, staraj się także trzymać zasady: jeden akapit = maksymalnie 6 zdań.

O ile to możliwe, rekomendowane jest również stosowanie list i wypunktowań (maksymalnie 9 punktów), które znacząco ułatwiają i przyspieszają odbiór treści.

Content tip:

Wykorzystanie nietypowych liczb w tytule i wyliczeniach skutecznie przyciąga uwagę odbiorców i wybija ich z tzw. standardowego myślenia.

Content tool:

JASNOPIS.PL – aplikacja, która mierzy zrozumiałość tekstu

Najlepiej, aby Twoje teksty znajdowały się w klasie trudności 3-4. Wyjątkiem są treści kierowane do wąskiej grupy odbiorców (bardziej eksperckie). Dodatkowo w takiej analizie oznaczone zostaną zbyt długie zdania, które powinieneś rozbić na kilka mniejszych. Narzędzie to pokaże Ci również trudne słowa, które najlepiej wymienić na prostsze, bardziej zrozumiałe dla większości osób.

3. Dopasowane tytuły zawsze w cenie

Tytuł to taki element tekstu blogowego, który odpowiada za to, czy ktoś go przeczyta, czy też nie. Warto więc poświęcić mu trochę więcej uwagi i dopracować pod każdym względem. Zawsze staraj się postawić w roli osoby poszukującej informacji na dany temat (odpowiadający Twojemu głównemu słowu kluczowemu) i odpowiedz sobie na pytanie: W jaki tytuł wtedy bym kliknął/ęła?

Najlepsze tytuły są proste, wskazują problem czytelnika i dają nadzieję na jego rozwiązanie po przeczytaniu tekstu lub jego śródtytułów.

Content tip:

  • W tytule musi zostać zwarte główne słowo kluczowe.
  • Tytuł ma zachęcać do wejścia i przeczytania tekstu.
  • Najlepiej, kiedy tytuł zbudowany jest w formie pytania lub listy.
  • Tytuł nie powinien mieć więcej jak 90-100 zzs.
  • Tytuł musi odnosić się do całości tekstu.
  • Tytułów NIGDY nie kończymy kropką!

Który z tytułów wydaje Ci się lepszą propozycją?

  • ❌ Florencja, miasto z piękną historią i zabytkami
  • ❌ Florencja to ciekawe zabytki
  • ✅ Jakie zabytki warto zobaczyć we Florencji?
  • ✅ 10 zabytków, które warto zobaczyć we Florencji
  • ✅ Co warto zobaczyć we Florencji? Poznaj najciekawsze zabytki

4. Bez przeciągniętych leadów

Kto z nas nie spotkał się z długimi leadami, które po prostu przeciągają przejście do sedna tematu, niech pierwszy rzuci kamień. Doskonałym przykładem mogą być teksty, w których zawarta jest dosłownie krótka odpowiedź na główne pytanie, a cała reszta to opisywanie historii powstania danego przedmiotu lub całkowite odbieganie od głównego wątku.

Rezultatem publikowania takich tekstów jest nużenie czytelników, utrata ich zainteresowania i po prostu duża liczba wyjść ze strony.

Content tip:

  • Dobry lead nie powinien mieć więcej niż 500-700 zzs.
  • Zawsze należy odnosić się w nim do głównego tematu.
  • Na samym końcu wstępu warto umieścić zaproszenie do dalszego czytania i zagwarantować odnalezienie odpowiedzi na główne pytanie.
  • Można przyjąć, że we wstępie główne słowo kluczowe powinno pojawić się jeden raz.

5. Zasada litery F

Ta zasada odnosi się do szybkiego czytania (F jak fast). Internauci zazwyczaj nie mają zbyt dużo czasu na szukanie interesujących ich informacji. Najczęściej czytają tytuł i lead, a całą resztę treści skanują (np. po nagłówkach) w poszukiwaniu najistotniejszych dla nich fragmentów.

Content tip:

Tworząc tekst blogowy, weź pod uwagę, w jaki sposób użytkownicy konsumują treści: pierwszy paragraf czytają w całości, śledząc wzrokiem w poziomie, od lewej do prawej. Drugi paragraf podobnie, ale nie sięgają już tak bardzo w prawo (nie czytają wszystkiego), co odpowiada drugiej poziomej kresce w literze F. Następnie zmienia się kierunek i wodzą oczami w dół, po pierwszych literach lub słowach od lewej.

  • Najistotniejsze informacje staraj się zawrzeć w dwóch pierwszych paragrafach.
  • Stosuj czytelne nagłówki i/lub wypunktowania.
  • Pogódź się z tym, że większość stworzonej przez Ciebie treści, może nie zostać w całości przeczytana. 😉
Źródło: Using the F-Shaped Reading Pattern for Email Marketing, https://www.conesso.io/blog/f-shaped-reading-pattern

6. Zasada podzielonego kotleta

Z pewnością ta zasada przypadnie do gustu fanom kulinariów. 🙂 Odnosi się, do dzielenia tekstu na zjadliwe śródtytuły. Można porównać to do dzielenia kotleta na mniejsze kawałki. Jesteśmy przekonani, że takie abstrakcyjne porównanie pozwoli Ci na długo zapamiętać tę zasadę.

Reasumując, podzielony tekst jest bardziej czytelny – ułatwia użytkownikowi nawigację i odszukanie najważniejszych z jego punktu widzenia informacji. Każdy ze śródtytułów ma za zadanie INFORMOWAĆ czytelnika o tym, co znajduje w danej części tekstu.

Pamiętaj! Śródtytuły dla tekstu są tym samym co menu dla strony internetowej. Prawidłowo zbudowane śródtytuły = skuteczna nawigacja po tekście.

Content tip:

  • Czytelnik ZAWSZE rozgląda się po tekście, szukając interesujących go wątków – taką nawigację mają ułatwić mu właśnie śródtytuły.
  • Śródtytuł ma być konkretny i dotyczyć danego wątku. Nie powinien być gierką językową, która nic nie mówi czytelnikowi.
  • Śródtytuł ma w prosty sposób zapowiadać treść zaraz następującego akapitu lub akapitów.
  • Dobry śródtytuł to cała zawartość merytoryczna zapisana w kilku słowach.
  • Śródtytułów NIGDY nie kończymy kropką.
  • W śródtytułach umieszczaj istotne słowa kluczowe i wykorzystuj nagłówki H. Im głębiej wchodzisz w temat, schodź z nimi odpowiednio niżej tj. pierwszy śródtytuł H2, śródtytuł go rozwijający H3, kolejny rozwijający poprzedni H4 itd. Jednak kiedy poruszasz kolejny wątek z danego zagadnienia, powróć do oznaczenia H2.

7. Wchodzenie w buty czytelnika

Ten punkt odnosi się do spójności treści ze słowem/ami kluczowym/i. Jej brak spowoduje, że użytkownicy trafiający na Twój tekst w wynikach wyszukiwania dopisywanych do konkretnej frazy, szybko go opuszczą. Rezultat? Pozbawienie Cię możliwości pozyskania nowych klientów.

Content tip:

Krok 1:

  • Postaw się w roli osoby, która wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę. Zastanów się, jakich informacji może szukać.

Krok 2:

  • Pisząc tekst, nie pisz wszystkiego związanego z danym tematem od A do Z.
  • Pamiętaj, że w obecnych czasach, nikt nie ma ochoty czytać elaboratów.
  • Rekomendowane jest stosowanie list, wypunktowań, śródtytułów np. dla kolejnych propozycji rozwiązania danego problemu.

8. Wykrzykniki – ograniczone do minimum

Wykrzykniki należy stosować z umiarem. Staraj się unikać sytuacji, kiedy to pojawiają się na końcu co drugiego zdania. Zbyt duże zagęszczenie “!” może doprowadzić do tego, że zaczniesz dosłownie krzyczeć w swoim tekście na czytelnika. Co gorsza, w ten sposób poczuje się atakowany Twoimi poradami – a tego przecież nie chcesz.

9. M jak merytoryka

Równie istotne co konkrety, jest merytoryczne podejście. Pisząc tekst blogowy, kreuj się na eksperta z danej dziedziny. Podawaj tylko sprawdzone, pogłębione informacje – w ten sposób zbudujesz zaufanie odbiorców do swojej marki (czyli głównie tego, co oferujesz w swoim e-sklepie).

10. Na Ty? Czy na Państwo?

Zdecydowanie większość użytkowników Internetu woli treści, w których stosowane są zwroty per Ty. Oczywiście, zawsze rozważ to przez pryzmat swojej grupy docelowej i tego, w jaki sposób budowane są treści (np. Twojej konkurencji) skierowane właśnie do niej.

Content tip:

Jeśli piszesz tekst skierowany do konkretnej grupy klientów, szukaj inspiracji w sieci. Odwiedź nie tylko konkurencyjne strony/blogi, ale też np. fora, gdzie aktywnie udzielają się takie osoby albo odszukaj w sieci komentarze do książek, jakie mogą czytać. Taki ruch może się też sprawdzić podczas konieczności pisania o tematyce, o której stosunkowo mało wiesz.

11. Błędy różnego rodzaju

Idealnie dopracowany tekst blogowy to także brak błędów ortograficznych, stylistycznych i gramatycznych. Oczywiście nikt nie wymaga, abyś znał wszystkie zasady, ale powinieneś wiedzieć, że istnieją dedykowane narzędzia. Z ich wykorzystaniem żadne błędy nie będą Ci straszne!

Content tools:

ORTOGRAF.PL – Z jego wykorzystaniem szybko sprawdzisz każdy tekst pod względem poprawności ortograficznej, stylistycznej, gramatycznej i typograficznej.

KOREKTOR ONLINE.PL – To narzędzie online wyszuka i wskaże Ci błędy pisowni, jak i wiele podstawowych błędów ortograficznych i stylistycznych. Dodatkowo zasugeruje Ci możliwe poprawki w tekście.

12. Aspekt reklamowy

Tworząc teksty blogowe, skup się nie tylko na udzieleniu informacji użytkownikom na interesujące ich kwestie, czy przedstawieniu swojej marki w roli eksperta, ale także na przekazie reklamowym. Nawiązuj do produktów ze swojej oferty. Pamiętaj jednak, aby nie robić tego w nachalny sposób. Najlepiej pozostaw krótką informację na końcu tekstu lub – w odpowiednim fragmencie – odeślij do dedykowanej kategorii w Twoim sklepie lub produktu, który stanowi rozwiązanie problemu czytelnika.

Content tip:

Pamiętaj, aby nie budować tekstu blogowego wyłącznie z zamiarem zareklamowania swoich produktów. Użytkownicy szybko wyczują w tym fałsz, co może istotnie wpłynąć na obniżenie liczby dokonywanych przez nich w Twoim sklepie zakupów.

13. Daj sobie czas na ponowne przeczytanie tekstu

Daj sobie czas po napisaniu treści na jej ponowne sczytanie – dzięki temu możesz zyskać świeże spojrzenie na to, co zostało przez Ciebie stworzone. Po dwóch, trzech dniach przeczytaj swój tekst ponownie, popraw wyłapane błędy, dodaj lub odejmij słowa i dopiero po przejściu tego procesu – przystąp do jego publikacji na firmowym blogu.

Content tool:

PLAGIARISM CHECKER – przed ostateczną publikacją sprawdź swój tekst pod kątem unikalności. Możesz wykorzystać do tego plagiator dostępny pod tym linkiem. Z jego pomocą zweryfikujesz unikalność przygotowanego tekstu blogowego pod kątem plagiatu lub podobieństwa do tekstów już obecnych w sieci. To doskonały sposób na upewnienie się, czy zbyt mocno nie zainspirowałeś/aś się zebranymi przy pracy nad jego treścią materiałami.