1. Czym jest User Experience?

Obecnie użytkownik może swobodnie przebierać w ofertach. Ma świadomość, jak ważna jest jakość i społeczna odpowiedzialność biznesu, nie kieruje się wyłącznie ceną. Coraz częściej wybiera produkty, które go inspirują i wywołują u niego pozytywne emocje. Dobrze zaprojektowana oferta to jedno – współczesny klient chętniej kupuje bowiem w sklepie, który jest dla niego intuicyjny i odpowiada jego potrzebom. Właśnie dlatego tak ważne jest doświadczenie, jakie towarzyszy mu podczas wizyty w Twoim e-sklepie, czyli User Experience.

To od Ciebie zależy, czy będzie ono pozytywne, czy też negatywne. Celem działań z obszaru UX jest zapewnienie użytkownikowi sprawnego i komfortowego w jego odczuciu przejścia przez proces zakupowy. Wbrew pozorom pojęcie User Experience nie skupia się wyłącznie na estetyce strony. Dotyczy też szybkości dostarczania informacji, intuicyjności i prostych przejść w witrynie, a także zapewnienia bezpieczeństwa zakupów.

2. Dlaczego UX jest ważny dla Twojego sklepu?

O UX warto zadbać już na etapie projektowania e-sklepu. Jego budowa musi skupiać się na doświadczeniach użytkownika i jego potrzebach – dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że obszar User Experience jest kluczowy nie tylko dla zwiększenia zadowolenia Twoich stałych klientów, ale także dla zdobywania nowych. To jednak nie wszystko – czytaj dalej i dowiedz się, dlaczego UX powinien być dla Ciebie istotny.

2.1. UX pomaga budować lojalność klientów

Pozytywne doświadczenia użytkownika po zakupach w Twoim sklepie owocują tym, że jest on zdecydowanie bardziej skłonny do ponownego skorzystania z Twojej oferty. Dzięki temu zyskujesz lojalnego, stałego odbiorcę, który chętniej poleca Twój e-sklep swoim znajomym.

Dobry projekt UX ułatwia segmentację klientów. Dzięki temu możesz zaproponować im spersonalizowaną ofertę opartą o ich preferencje. Współcześni konsumenci cenią dopasowanie produktów i usług do ich potrzeb, co przekłada się na skuteczniejszą sprzedaż.

2.2. UX ma wpływ na konwersję i Twoje wyniki finansowe

Przemyślane UX umożliwia użytkownikowi łatwe i szybkie odnalezienie produktów oraz bezproblemowe dokonanie transakcji. Niejednokrotnie przekonaliśmy się o tym, że klienci są skłonni zapłacić więcej za towar lub usługę, jeśli strona jest wygodna i intuicyjna w obsłudze. Dobry UX zwiększa więc konwersję i sprzedaż, a tym samym poprawia wyniki finansowe.

2.3. UX wpływa na wyniki pozycjonowania w wyszukiwarkach

Sklepy internetowe, w których obszar UX jest słaby, zwykle posiadają wysoki bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Przez to spadają w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki, takie jak Google, zwracają uwagę na UX podczas oceny jakości e-sklepu. Strony internetowe, które są atrakcyjne pod kątem UX, zyskują znacznie lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

3. Wpływ UX na sprzedaż – 10 aspektów, na które musisz zwrócić uwagę

Współczesny rynek bez wątpienia należy do konsumenta, dlatego tak ważne jest, aby rozumieć jego potrzeby i za nimi podążać. Chcąc sprostać oczekiwaniom grupy docelowej, pamiętaj o tym, aby czuwać m.in. nad jakością Twojego e-sklepu i wprowadzać w nim zmiany. Przygotowaliśmy dla Ciebie listę 10 najważniejszych obszarów, nad którymi warto się pochylić.

3.1. Design, który nie przytłacza

Współczesny użytkownik preferuje jasne przedstawienie oferty. Właśnie dlatego najlepiej sprawdzi się prosty i intuicyjny projekt witryny, który pozwoli klientowi błyskawicznie znaleźć w e-sklepie to, czego poszukuje. Użytkownik powinien od razu zrozumieć schemat działania strony. Dzięki czystej ekspozycji i klarownej nawigacji zwiększa się szansa na to, że zostanie i dokona zakupu właśnie w Twoim sklepie.

Zadbaj też o to, by design Twojej strony był nowoczesny. To niewątpliwie zachęca do przeglądania witryny, a nawet do dokonania zakupu. Minimalistyczny wygląd, dopracowane grafiki i zgrywające się kolory to najważniejsze trendy w UX dla e-commerce.

3.2. Szybkość ładowania strony

Czy wiesz, że blisko 40% potencjalnych klientów zrezygnuje z zakupu w Twoim e-sklepie, jeśli strona będzie ładować się dłużej niż 3 sekundy? Im sprawniej działa witryna, tym większa szansa, że użytkownik dokona zakupu. 

Jak możesz zoptymalizować stronę pod kątem szybkości? Upewnij się, że:

  • stosujesz pliki właściwej wielkości i jakości,
  • na stronie widnieją zdjęcia w nowoczesnym formacie,
  • korzystasz z odpowiedniego serwera

3.3. Optymalizacja dla urządzeń mobilnych

Coraz więcej użytkowników przegląda e-sklepy, a nawet dokonuje zakupu,  za pomocą urządzeń mobilnych. Optymalizacja witryny pod tablety i telefony komórkowe jest więc kluczowa dla Twojego klienta. Dzięki temu poprawisz jego doświadczenia, zwiększysz konwersję, a co za tym idzie: również swoje wyniki sprzedażowe.

3.4. Wiarygodność i transparentność

Na doświadczenia użytkownika wpływa to, czy ma zaufanie do Twojej marki. Skup się więc na budowaniu jej wiarygodności. Co przekona potencjalnego klienta do kupowania w Twoim e-sklepie? Zadbaj o to, by:

  • Twoi klienci mogli podzielić się opinią na temat zakupionego produktu, co zaowocuje wyższym poziomem satysfakcji;
  • w Twoim e-sklepie znalazła się osobna zakładka w jasny i przejrzysty sposób prezentująca politykę zwrotów i reklamacji oraz regulamin serwisu;
  • Twoja domena była dla odbiorców wiarygodna, czyli posiadała aktualny certyfikat SSL. Dzięki temu klienci mają pewność, że ich dane są bezpieczne i poufne;
  • na Twojej stronie pojawiały się regularne publikacje, dzięki którym będziesz postrzegany jako ekspert w swojej branży;
  • potencjalni klienci mogli zapoznać się z Twoimi nagrodami, publikacjami PR-owymi czy wyróżnieniami (wszystko to stanowi social proof, czyli społeczny dowód słuszności);
  • na stronie znalazły się informacje o profilach Twojego e-sklepu w social mediach.

3.5. Intuicyjna nawigacja strony

Użytkownicy chętniej robią zakupy w e-sklepach, po których mogą się intuicyjnie poruszać. Spójrz na swoją stronę z perspektywy klienta. Czy możesz z łatwością znaleźć wszystkie potrzebne informacje? Skup się na tym, by wewnętrzna struktura linków, czyli połączenia pomiędzy podstronami witryny, umożliwiała proste korzystanie ze strony. Całość musi być maksymalnie przejrzysta. Klient powinien bez trudu znaleźć konkretne obszary dotyczące obsługi, opcji dostawy czy możliwości zwrotu.

3.6. Proces transakcji

Moment dokonania transakcji jest kluczowy. To właśnie na tym etapie użytkownik podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą zakupu towaru lub usługi. Proces zakupowy powinien być więc bezpieczny i intuicyjny. Upewnij się więc, że:

– platforma, z której korzystasz, jest godna zaufania,

– witryna nie jest zbyt obciążona,

– Twoi klienci nie muszą się rejestrować, aby dokonać zakupu,

– proces zakupowy jest krótki (ma maksymalnie kilka kroków),

– oferujesz wiele metod płatności (w tym płatności odroczone) i dostawy.

3.7. Jakość zdjęć

UX zakłada, że Twoje produkty powinny być przedstawione w atrakcyjny sposób nie tylko pod względem opisów, ale także poprzez zdjęcia. Klient powinien mieć możliwość przybliżenia ich, by móc ocenić detale. Fotografie, które umieścisz w karcie produktu, muszą wyróżniać się wysoką jakością. Najlepiej, jeśli przedstawiają produkt z różnych perspektyw.

3.8. Filtrowanie produktów

Jedną z dobrych praktyk UX jest wprowadzenie w e-sklepie możliwości szybkiego znalezienia interesującego produktu. Najlepszym rozwiązaniem jest wdrożenie opcji filtrowania. Dzięki temu klient będzie mógł błyskawicznie wyselekcjonować artykuły, które są dopasowane do jego oczekiwań.

3.9. Sposób na porzucone koszyki

Badania potwierdzają, że niemal 70% koszyków w e-sklepach zostaje porzuconych. Jeżeli chcesz obniżyć ten wskaźnik, musisz znaleźć sposób, dzięki któremu dotrzesz do klienta i skłonisz go do dokończenia zakupu. Istnieje sporo rozwiązań, które warto wdrożyć, by uratować porzucone koszyki. Wśród najczęściej stosowanych wymienić można:

– e-mail marketing,

– przedstawienie oferty ograniczonej czasowo,

– remarketing,

– konkursy w social mediach,

– kody rabatowe,

– podanie ilości produktów w magazynie.

3.10. Personalizacja zawsze w cenie

Przemyślany UX sprawia, że użytkownik odwiedzający Twój e-sklep czuje, że oferta w pełni odpowiada jego potrzebom. Wykorzystaj do tego spersonalizowane sugestie, które mogą pomóc zwiększyć współczynnik konwersji. W celu dobrania spersonalizowanych propozycji, śledź preferencje klientów. Zbadaj historię ich zakupów i polecaj im produkty, których zakup rozważali. Sugestie dopasowane do użytkownika ograniczają ryzyko porzucenia koszyka i często sprawiają, że finalnie kupuje on więcej produktów niż zakładał.

4. UX: Podsumowanie

To tylko kilka z wielu czynników, które wpływają na pozytywne doświadczenia użytkowników. W Netmove na co dzień realizujemy audyty UX dla naszych klientów, które pomagają im w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Pierwsze efekty widać praktycznie zaraz po wdrożeniu zmian.

Pamiętaj użytkownicy, którzy mają pozytywne doświadczenia związane z e-sklepem, są bardziej skłonni do zakupów i częściej do niego wracają.