1. Co to jest ROAS?

Tajemniczo brzmiący skrót ROAS to “Return On Ad Spend”. W prostym tłumaczeniu oznacza zwrot wydatków na reklamę. Jest to jeden z najważniejszych wskaźników w marketingu. Dzięki niemu możesz zweryfikować, czy wdrożona kampania przynosi oczekiwane efekty. Wskaźnik ten jest niezbędny, jeśli chcesz zmierzyć efektywność strategii reklamowej i zdecydować, czy kampania wymaga optymalizacji.

2. Jak obliczyć ROAS?

Wskaźnik ROAS to kwota przychodu wygenerowana przez każdą złotówkę wydaną na strategię marketingową lub kampanię reklamową. Aby samodzielnie oszacować ROAS, wystarczy posłużyć się wzorem:

 

 

Jak to wygląda w praktyce?

Jeden z naszych klientów, działający w branży dom i ogród, na przestrzeni 5 miesięcy współpracy z Netmove na reklamę w Google Shopping wydał kwotę 5 170 zł.

Reklama w wyszukiwarce Google okazała się dobrą inwestycją – pochodzące z niej przychody to 61 600 zł.

ROAS = 61 600 / 5 170

ROAS = 11,915

Jak zinterpretować dany wynik?

Za każdą wydaną na kampanię Google Ads złotówkę do e-sklepu klienta wraca średnio 12 zł.

ROAS możemy pokazywać również (i tak zazwyczaj jest to praktykowane) w formie procentowej. W tym konkretnym przykładzie ROAS wyniósł 1 191%.

Samodzielne obliczenie współczynnika ROAS wymaga wyliczenia całkowitego kosztu kampanii, czyli uwzględnienia takich aspektów jak koszty współpracy z agencją marketingową lub wynagrodzenie dla osoby, która pracuje nad kampanią. Musisz też wziąć pod uwagę koszty związane ze sprzętem czy narzędziami niezbędnymi do prowadzenia tych działań.

3. Wysoki ROAS, czyli jaki?

Odpowiedź na pytanie o to, jaki jest dobry ROAS, nie jest oczywista. Wyniki są bowiem uzależnione od branży, konkurencyjności, ceny produktów, sezonowości, a także rodzaju kampanii i określonego celu. Najlepszym rozwiązaniem jest więc traktowanie tego współczynnika indywidualnie. Dla jednej branży wysoki poziom ROAS może zaczynać się już na poziomie 500%, natomiast dla innej, dla której sprzedawany w sklepie internetowym produkt będzie droższy do wytworzenia – nie będzie to satysfakcjonujący wynik. Właśnie dlatego tak istotne jest monitorowanie osiąganych zwrotów wydatków na reklamę z osiąganą marżą

 

4. Czym jest ROI?

Kolejnym niezwykle ważnym wskaźnikiem jest ROI. Oznacza “Return On Investment”, czyli zwrot z inwestycji. Wskaźnik ten informuje o efektywności działania całego przedsiębiorstwa. ROI przydaje się podczas planowania i realizacji kampanii reklamowych w internecie i działań związanych z pozycjonowaniem. Dzięki znajomości tego wskaźnika możesz sprawdzić, czy koszty działań marketingowych i produkcji nie przewyższają otrzymanego zysku.

5. Jak obliczyć ROI?

Wskaźnik ROI pozwala ocenić bezwzględny zysk z danej inwestycji. Oblicza się go za pomocą wzoru:

 

Zysk netto to przychody po odjęciu kosztów reklamy i produkcji, natomiast kapitał – to koszty, jakie ponosisz, by osiągnąć zysk.

Wyobraź sobie, że Twój sklep internetowy wygenerował 10 000 zł przychodu ze sprzedaży. W tym czasie poniosłeś koszty związane z produkcją towarów w wysokości 4 000 zł, z kampanią reklamową – 2 000 zł, a na podatki musiałeś przeznaczyć 400 zł. To oznacza, że:

  • zysk netto wynosi 10 000 – 6 400 = 3 600 zł,
  • zainwestowany kapitał wynosi 6 400 zł.

Z powyższych danych wynika, że:

ROI = [3 600 / 6 400] * 100%

ROI = 56,25%

Na tym przykładzie widać, że na każde wydane 1 000 zł przypada zwrot z inwestycji i dodatkowy zysk w wysokości 562,50 zł.

6. ROAS czy ROI – co jest lepsze?

Zastanawiasz się, który wskaźnik – ROI czy ROAS – pozwoli Ci lepiej ocenić rentowność e-sklepu? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – musisz stosować i interpretować je razem. ROI i ROAS to dwa różne wskaźniki i pozwalają monitorować skuteczność różnych działań. Właśnie dlatego nie możemy jednoznacznie wskazać, który z nich jest lepszy – oba są tak samo ważne. ROI mierzy, czy wszystkie podjęte działania przyniosły oczekiwany efekt. ROAS z kolei mierzy skuteczność konkretnej reklamy. Jeżeli chcesz utrzymać oba wskaźniki na wysokim poziomie, musisz mieć naprawdę szeroką wiedzę.

Pamiętaj także o tym, że niezwykle ważny jest dobór odpowiedniego budżetu na kampanię reklamową. Zbyt mały budżet nie przyniesie oczekiwanych efektów – może wręcz przynieść straty. Zbyt duży budżet z kolei w dłuższej perspektywie może być nieopłacalny.

7. Jak zoptymalizować ROAS?

Wiesz już, że wskaźnik ROAS należy analizować indywidualnie. To konieczne, by móc optymalizować go w oparciu o własne wyniki. W tym celu musisz przygotować trzy podstawowe dane:

– średni koszt za kliknięcie,

– współczynnik konwersji,

– przychód z konwersji.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka skutecznych rozwiązań, które pomogą Ci zoptymalizować wskaźnik ROAS.

1. Kontroluj automatyczne ustalanie stawek w Google Ads

Automatyczne ustalanie stawek w Google Ads ma wiele zalet. Pamiętaj jednak o tym, by nie zostawiać automatów Google bez kontroli. W efekcie automat może podnieść CPC np. o 50%, co w rzeczywistości nie poskutkuje wyższym ROAS-em, a jedynie zwiększeniem nieznacznie przychodu z kampanii. Monitoruj przebieg kampanii i reaguj, wdrażając odpowiednie zmiany.

2. Usprawnij proces zakupowy w Twoim e-sklepie

Porzucone koszyki to problem, z którym boryka się większość sklepów internetowych. Najczęstszym powodem, dla którego użytkownicy rezygnują z zakupów, jest zbyt długi proces zakupowy. Chcąc zoptymalizować współczynnik konwersji i ROAS, postaraj się maksymalnie go skrócić. Zapewnij klientom możliwość kupowania bez rejestracji. Proś ich o podanie wyłącznie niezbędnych informacji, a także zadbaj o to, by mogli zapłacić różnymi metodami.

W zwiększeniu ROAS przyda Ci się podstawowa wiedza z obszaru UX. Zadbaj o to, by Twój e-sklep był intuicyjny dla potencjalnego klienta. Upewnij się też, że Twoja oferta jest zaprezentowana w atrakcyjny sposób. Duże znaczenie ma odpowiednio zaplanowane drzewko kategorii, wysokiej jakości zdjęcia i czytelne opisy. Dobry projekt strony niewątpliwie wpływa na wyniki ROAS.

3. Wprowadź do strategii remarketing i retargeting

Podniesienie wskaźnika ROAS wiąże się z koniecznością przekonania użytkowników do zakupów w Twoim e-sklepie. Nie musisz skupiać się wyłącznie na dotarciu do nowych klientów. Skoncentruj się na maksymalnym wykorzystaniu leadów, które już masz i spróbuj przypomnieć im o sobie poprzez remarketing i retargeting. Mogą to być potencjalni klienci, którzy zrezygnowali z zakupów lub dokonali u Ciebie zakupu jakiś czas temu.

8. Jak zwiększyć efektywność kampanii poprzez optymalizację ROI?

Jednym z elementów skutecznego marketingu jest optymalizacja ROI. Celem działań jest maksymalne zwiększenie efektywności kampanii poprzez odpowiednie wykorzystanie przeznaczonych na nią środków. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych strategii, które pomogą Ci uzyskać wyższy ROI.

1. Analizuj dane i reaguj na zmiany

Monitorowanie wskaźników dotyczących kampanii pozwoli Ci określić, czy prowadzone działania są skuteczne, czy jednak warto je zmienić. Do najważniejszych wskaźników, które musisz kontrolować, należy m.in. liczba sprzedanych produktów i liczba odwiedzin strony. Jeśli zajdzie potrzeba, nie wahaj się wprowadzić zmiany do prowadzonej kampanii, by osiągnąć wyższy wskaźnik ROI.

2. Ustal cel kampanii i wybierz odpowiednie narzędzia

Prawidłowo zaplanowana kampania marketingowa powinna być zgodna z założonym przez Ciebie celem. Nieco inaczej należy zorganizować kampanię mającą na celu zwiększenie świadomości marki, a inaczej – nastawioną na poprawę konwersji. Ustal także limity budżetowe na poszczególne etapy kampanii. Pamiętaj o konieczności dopasowania odpowiednich narzędzi do realizacji działań.

3. Testuj

Testowanie to obowiązkowy element kampanii marketingowej. Dzięki niemu określisz, jakie działania dają najlepsze efekty i co można usprawnić, aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Testowanie może dotyczyć każdego etapu i elementu kampanii.

Jeśli chcesz utrzymać się na rynku i zarabiać, musisz wiedzieć, jak wykorzystać wskaźniki ROI i ROAS w praktyce. Dzięki nim lepiej zaplanujesz budżet na kampanię, a także wyeliminujesz zbędne koszty. Jeżeli chcesz osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe, zaufaj specjalistom. W Netmove na co dzień tworzymy i wdrażamy strategie Google Ads, dzięki którym utrzymujemy widoczność i efektywność reklam na odpowiednim poziomie.