Zastanawiasz się, jak tworzyć opisy, które sprzedają? Czytaj dalej i dowiedz się, jak możesz w ten sposób zadbać o zwielokrotnienie ruchu w swojej witrynie!

Definicja i funkcja opisów kategorii

Opisy kategorii to jeden z tych elementów witryny, które najczęściej traktuje się po macoszemu. Tymczasem, gdy użytkownicy szukają w Google konkretnych produktów, wyniki wyszukiwania, w większości przypadków, prowadzą nie na stronę produktu, a właśnie na stronę kategorii. Dlatego tworzenie wartościowych opisów kategorii może skutecznie wesprzeć działania SEO, przyczyniając się do zwiększenia widoczności witryny i przynieść zamierzone rezultaty. Decyduje o tym przede wszystkim specyfika tekstu. Opisy kategorii jako dodatkowa treść na stronie mogą służyć przemycaniu słów kluczowych, umożliwiać dodanie nagłówków H1, H2, H3 i H4, a także – pozwalać na efektywne linkowanie wewnętrzne. Co więcej, rozbudowane i pełne treści pozwalają robotom Google zrozumieć specyfikę strony i trafniej dotrzeć do potencjalnych klientów.

Jak pisać dobre opisy kategorii dla e-sklepu?

Tworzenie opisów kategorii, które sprzedają, wbrew pozorom nie należy do łatwych. Znaczenie mają długość tekstu, jego położenie w witrynie, a także – ilość i rozmieszczenie słów kluczowych oraz struktura treści. Dobry opis kategorii odpowiada na konkretną potrzebę potencjalnego klienta i jednocześnie – opiera się na języku korzyści. Jak więc tworzyć wartościowe opisy kategorii dla e-sklepu, mając na uwadze powyższe wytyczne?

1. Zadbaj o odpowiednią długość tekstu

Dobry opis kategorii dla e-sklepu nie odstrasza ścianą tekstu. Przeciwnie – jest na tyle długi, by zwracał uwagę, a jednocześnie, na tyle krótki, by nie zasłaniał produktów zgromadzonych pod konkretnym linkiem. Tworząc wartościowe treści, należy:

  • przestrzegać zasady above the fold, co w praktyce oznacza, że zamieszczona na stronie treść nie powinna zasłaniać zgromadzonych poniżej produktów (powinny znajdować się, dosłownie powyżej linii zgięcia);
  • pamiętać, że treści mają wspierać SEO, zatem nie mogą być zbyt długie. Zwłaszcza jeśli opis kategorii jest umieszczony ponad produktami. W przypadku nacechowania tekstu słowami kluczowymi zdecyduj się umieścić treść na dole strony, pod prezentowanymi artykułami. Jednocześnie pamiętaj, że dobry opis kategorii dla e-sklepu nie może powstawać wyłącznie z myślą o pozycjonowaniu. Frazy powinny być odmieniane, a całość – spójna i płynna.

Umieszczenie opisu kategorii, który ma wspierać działania SEO (a więc, zawiera zarówno słowa kluczowe, jak i nagłówki H1, H2, H3) pod dostępnymi towarami jest nie tylko efektowne, ale także – komfortowe. Zwłaszcza dla użytkowników telefonów komórkowych.

2. Odpowiadaj na pytania i skup się na wyróżnikach konkretnej kategorii

Tworząc opis kategorii, pamiętaj, by w treści zamieścić odpowiedzi na pytania towarzyszące potencjalnemu klientowi w procesie podejmowania decyzji zakupowej. W celu osiągnięcia najlepszych rezultatów, kieruj się językiem korzyści, jednocześnie opowiadając użytkownikowi:

  • dlaczego powinien dokonać zakupu właśnie w Twoim sklepie;
  • jakie potrzeby zaspokoją oferowane przez Ciebie produkty;
  • czym dostępny w Twoim asortymencie towar różni się od artykułów konkurencji.

3. Zadbaj o unikalność treści

Teksty, które proponujesz użytkownikowi muszą być unikalne. Niedopuszczalne jest kopiowanie treści z innych stron internetowych, w tym również ze stron producentów. Zanim opis kategorii pojawi się w witrynie, skorzystaj z dedykowanego narzędzia (np. darmowego smallseotools.com/plagiarism-checker) i sprawdź, czy nie dopuściłeś się plagiatu – również nieświadomie!

4. Odpowiednio sformatuj opis kategorii

Dobry opis kategorii powinien wyróżniać się także stroną wizualną. Pożądany efekt osiągniesz, odpowiednio formatując tekst. W długich opisach, poza nagłówkami H1, H2, H3, a nawet H4 warto zastosować dodatkowe odstępy, pogrubienia, a także – wypunktowania. Dzięki tym prostym zabiegom uporządkujesz treści i sprawisz, że te staną się bardziej przystępne.

Definicja i funkcja opisów produktów

Opis produktu, dostępny bezpośrednio w karcie produktu wyjaśnia funkcję przedmiotu, jednocześnie zachęcając do zakupu. Chcąc tworzyć dobre treści, nie możesz pomijać również jego technicznej specyfikacji. Możesz natomiast wykorzystać ją w oryginalny sposób i przekuć w listę potencjalnych zalet. Zanim jednak to zrobisz, stwórz awatar klienta, a więc – określ wszystkie cechy idealnych nabywców. Odpowiadając na pytania odnoszące się do wieku, zainteresowań, rozumianych odniesień kulturowych i charakterystycznego języka, ułatwisz sobie nawiązanie relacji.

Jak tworzyć dobre opisy produktów?

Określenie grupy potencjalnych klientów nie wystarczy do stworzenia dobrych opisów produktów. Treści powinny koncentrować się na potrzebach emocjonalnych nabywców i praktycznych korzyściach, jakie gwarantuje zakup, a także – być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO. Jak w ich tworzeniu dojść do perfekcji?

1. Znajdź odpowiedź na pytanie: jakie potrzeby zaspokaja Twój produkt?

Uwzględniając potrzeby emocjonalne potencjalnych klientów, stworzysz pożądany przez nich obraz produktu, a więc taki, który da jasną odpowiedź na pytanie, jakich korzyści (bądź jakiej przyjemności) sam produkt dostarcza. Innymi słowy – zarysowując użytkownikowi problem, jednocześnie proponujesz właściwe rozwiązanie – przy okazji zaspokajając jego potrzebę (mniej lub bardziej uświadomioną).

2. Zoptymalizuj treści pod kątem SEO (tak, by wspierały prowadzone działania)

Zoptymalizowanie opisu produktu pod kątem SEO nie musi być skomplikowane. Jednocześnie jednak warto wiedzieć, że samo nacechowanie treści frazami kluczowymi niestety nie wystarczy. Konieczne będą odpowiednie tytuły i śródtytuły, a także teksty alternatywne dla zamieszczonych grafik. Rozważne potraktowanie tego tematu przyniesie Ci widoczne korzyści, gwarantując większy ruch w e-sklepie, a w konsekwencji większe przychody.

3. Zrezygnuj z ogólnego języka

Nieprzemyślane nabijanie znaków nie zaprowadzi Cię do sukcesu. Przeciwnie – sprawi, że tekst będzie banalny, a stąd tylko krok do utraty klienta (również potencjalnego). Jak nie dać się rutynie i nie wpaść w pułapkę zbyt często powtarzanych fraz?

  • zrezygnuj z utartych zwrotów (nawet jeśli kiedyś były skuteczne, dzisiaj nie przynoszą realnych korzyści). Wśród tych, których powinieneś się wystrzegać, znalazły się: „doskonała jakość”, „najlepszy produkt na rynku” i „najczęściej wybierany”.
  • bądź konkretny i udowadniaj każdą zaletę produktu, to znaczy – wyjaśniaj, dlaczego coś jest naprawdę dobre;

4. Stwórz pozytywny obraz produktu i zadbaj o jego autentyczność

Chcąc napisać dobry opis produktu, postaw na marketing sensoryczny, a więc taki, który odwołuje się bezpośrednio do zmysłów. Wykorzystanie porównań i przymiotników, pozwoli Ci uzyskać najlepsze rezultaty.