Blog
Jak kompleksowo rozwijać swoją markę w internecie? Część I
Posiadasz sklep internetowy i zastanawiasz się, jakie podjąć działania, by skutecznie wypromować swoją markę w sieci? Umocnić jej pozycję, by z każdym miesiącem zdobywać coraz więcej nowych klientów?
Odpowiedzi na to jak kompleksowo rozwijać swoją markę w Internecie znajdziesz w tym tekście. Dowiesz się z niego, w co warto inwestować na samym początku działalności i na co szczególnie musisz zwrócić uwagę.
1. Inwestycja w wygląd e-sklepu (UX)
Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, dlatego tak ważne jest, abyś zadbał o doświadczenia użytkowników Twojego e-sklepu. Potencjalni klienci, raz utraceni, mogą nigdy więcej do Ciebie nie trafić. UX (user experience) to właśnie nic innego jak wrażenia wynikające z interakcji z konkretnym e-biznesem. W Twoim przypadku budowanie pozytywnych odczuć powinno opierać się na komfortowym korzystaniu z witryny sklepu podczas całego procesu zakupowego, czyli bezproblemowe:
- odszukanie interesujących produktów,
- dodanie do koszyka,
- wybór metody dostawy,
- dokonanie płatności.
O czym należy pamiętać, inwestując w wygląd e-sklepu?
Podjąłeś decyzję o inwestycji w UX swojego e-sklepu? Zastanawiasz się, na jakie elementy szczególnie musisz zwrócić uwagę? Oto lista najważniejszych:
I. Dopasowanie wyglądu strony do grupy docelowej
Zanim rozpoczniesz prace nad dopracowaniem wyglądu swojego e-sklepu, musisz określić jego grupę lub grupy docelowe. Konieczne jest ustalenie oczekiwań Twoich odbiorców – inaczej będzie wyglądać sklep z odzieżą dla pań 50plus, a zupełnie inaczej ze sprzętem sportowym czy zabawkami dla dzieci. Jak widzisz, są to kompletnie odmienni odbiorcy, dlatego też, co innego im się spodoba i czego innego będą oczekiwać od dedykowanego im sklepu internetowego.
Na tym etapie ustal wygląd elementów graficznych, kolorystykę, styl komunikacji, rozmiar czcionki – zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Skup się także na intuicyjnym rozłożeniu poszczególnych elementów witryny np. koszyka czy możliwości wyszukania konkretnego produktu.
II. Dopracowanie elementów graficznych
Przyciągający uwagę slider i banery na stronie głównej.
Na stronie głównej sklepu warto jest umieścić slider z informacjami o najnowszych promocjach i nowościach. Kliknięcie w znajdujący się na nim odpowiedni obraz powinno kierować do dedykowanej konkretnej akcji podstrony.
Poniżej slidera możesz zastosować również banery informujące o pojawieniu się nowej oferty lub kierujące do wybranej grupy produktów, która cieszy się największym zainteresowaniem.
Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku nie przesadź z ilością informacji. Ogranicz też długość komunikatów. Postaw na proste i zwracające uwagę hasła. Kieruj się zasadą: “mniej znaczy więcej”, a na pewno trafisz w 10!
III. Dopracowane zdjęcia
Zdjęcia są kluczowe, jeśli chcesz naprawdę zachęcić kogoś do kupienia Twoich produktów. Ważne są zarówno te znajdujące się na kartach produktowych, jak i na pozostałych podstronach e-sklepu. Muszą szybko się ładować i być wysokiej jakości. Dodatkowo mogą prezentować sam produkt, jak i jego zastosowanie w konkretnej aranżacji, czy połączeniu z innymi elementami, np. damskiej garderoby. Zadbaj także o to, by Twoi klienci mogli zobaczyć, jak wygląda konkretny produkt w danej wersji kolorystycznej lub rozmiarze. Każdy z tych elementów zdecydowanie ułatwi im podjęcie decyzji zakupowej.
IV. Intuicyjne poruszanie się po stronie
Jak jeszcze możesz zwiększyć ilość konwersji? Dobrze opracowanym paskiem nawigacyjnym, znajdującym się na górze każdej strony Twojego e-sklepu. Koniecznie umieść w nim:
- kategorie produktowe najwyższego rzędu,
- możliwość rejestracji i zalogowania,
- informacja o liczbie produktów w koszyku i bezpośredni do niego odnośnik,
- wyszukiwarkę produktów (najlepiej z autouzupełnianiem).
Szczególnie koszyk powinien być widoczny na każdym etapie procesu zakupowego i informować o znajdujących się w nim produktach. Powinien także automatycznie się aktualizować po dodaniu kolejnych.
Zwróć także uwagę na drzewo kategorii, które znacząco wpływa na jakość nawigacji po sklepie. Zacznij od kategorii najwyższego rzędu, a w ich ramach uszczegółów ofertę w dedykowanych podkategoriach (kategoriach niższego rzędu).
Wysokie pozycje w Google nie zawsze oznaczają sukces
Pamiętaj, że wysokie pozycje w Google nigdy nie zagwarantują Ci sukcesu, jeśli Twój sklep nie będzie służył dokonywaniu w nim zakupów. W takim przypadku, nawet duży ruch, nie zapewni Ci zadowalających zysków. Inwestycja w wygląd Twojego sklepu internetowego to jedna z najważniejszych, jakie musisz ponieść, by Twoja marka osiągnęła sukces w sieci.
2. SEO + ADS
Po co Ci działania SEO i Google Ads? Właśnie po to, by usłyszeli o Tobie nowi odbiorcy! Działania SEO mogą wznieść Twoją markę na wyżyny wyników wyszukiwania!
SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych, to proces, którego celem jest uzyskanie jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli chcesz trafić do zaszczytnego top10, a nawet i top3 na konkretne frazy, działania z tego zakresu powinieneś rozpocząć jak najszybciej. Odpowiednio zoptymalizowana witryna sklepu (w tym grafiki i treści) plus pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych na pewno Ci to umożliwi. Musisz jednak pamiętać, aby strategia działań SEO została oparta na możliwościach Twojego e-biznesu, odpowiednio dobranych słowach kluczowych, a także wynikach konkurencji.
Jest to zadanie praktycznie na full time, którego poszczególne założenia należy realizować każdego dnia. Jeśli nie dysponujesz odpowiednią ilością czasu, a przede wszystkim wiedzą z tego zakresu (algorytmy Google, jak i same mechanizmy działania SEO zmieniają się regularnie) powinieneś zdecydować się na skorzystanie z pomocy specjalisty lub kompleksowo – agencji. Pamiętaj też, że pozycjonowanie wymaga nakładów finansowych i czasu, aby przynieść Ci zadowalające efekty.
Google Ads czyli efekty od zaraz
Działania z zakresu Google Ads to najprościej mówiąc wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy znajdują się w określonej przez twórcę kampanii grupie odbiorców. W tym przypadku płacisz za każde kliknięcie, wyświetlenie reklamy lub podjęcie konkretnego działania przez użytkownika (np. obejrzenie reklamy wideo). Dla przykładu koszt jednego kliknięcia może wynosić od kilku groszy do nawet kilku tysięcy złotych. Cena ustalana jest na podstawie licytacji reklam.
Musisz także wiedzieć, że tego rodzaju reklamy mogą być wyświetlane nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także na zewnętrznych portalach (możesz je wybrać samodzielnie i dopasować do swojej marki, jeśli skorzystasz z tzw. sieci reklamowej) oraz przed wyświetleniem materiału na YouTubie, w trakcie jego trwania lub na końcu wideo.
Oprócz wyżej wymienionych form wykorzystania Google Ads, możesz również skorzystać z reklam produktowych PLA. W tym przypadku Twoje reklamy pojawią się nad wynikami wyszukiwania i innymi reklamami tekstowymi, a także na karcie Zakupy Google. To doskonały sposób ściągnięcia do swojego sklepu świadomych klientów. Takich, którym najprościej mówiąc, wpadł w oko Twój produkt i są nim realnie zainteresowani.
Jak widzisz, jeśli skonfigurujesz kampanię Google Ads w odpowiedni sposób, możesz liczyć na pozyskanie wartościowych konwersji, a nawet na dłuższe pozostanie w świadomości odbiorców. To z kolei pozwoli Ci na efektywne wzmacnianie pozycji Twojej marki w sieci.
3. Facebook + Instagram
Facebook i Instagram to obecnie bezapelacyjne najpopularniejsze w Polsce portale społecznościowe. Od pewnego czasu w siłę rośnie także TikTok, choć jest skierowany do zdecydowanie młodszej grupy odbiorców. Wszystkie trzy, w zależności od grupy docelowej, pozostają bardzo dobrym medium, które umożliwia budowę zaangażowanej społeczności wokół każdej marki.
W jaki sposób? Najprostszym i najtrudniejszym zarazem działaniem jest publikacja postów. Jeszcze do niedawna uważało się, że regularność takich publikacji gwarantuje skuteczne dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Obecnie jednak większe znaczenie ma jakościowy content, połączony z Real Time Marketingiem (czyli odnoszeniem się/nawiązywaniem do obecnych trendów dominujących w wyszukiwarce Google).
Posiadasz na profilu FB swojej marki znaczną liczbę fanów?
Dobrym pomysłem do wzbudzenia ich zaangażowania będzie założenie grupy dyskusyjnej na FB, w której będą mogli wymieniać się swoimi spostrzeżeniami z dziedziny Twojej działalności. Dzięki temu również łatwiej dotrzesz do swoich followersów (otrzymają powiadomienie o nowym poście zamieszczonym w grupie w notyfikacjach FB). Grupa umożliwia także publikacje bardziej interaktywnych materiałów (choćby ankiet, które nie są już dostępne na Facebookowym wallu). Posiadasz liderów wśród fanów? Zawsze możesz nagrodzić ich kodem rabatowym do Twojego e-sklepu!
Prowadzisz profil na Instagramie?
Zwiększ wiarygodność swojej marki i poddaj go weryfikacji portalu. Jego autorytet zbuduje także wspomniany już wyżej, jakościowy content. Zwracaj uwagę, aby szedł on w parze z wysokiej jakości grafikami, które będą spójne z key visuals Twojej marki.
Dzięki social mediom możesz również dotrzeć do nowych odbiorców, potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Najprostszą i najbardziej skuteczną metodą ich pozyskania będzie uruchomienie płatnej promocji z odpowiednio dobranym celem. Warto przy tej okazji mieć świadomość, że zmiany w menedżerze reklam (czyli narzędziu do tworzenia kampanii reklamowych) zachodzą dość często. Z dużą częstotliwością zmieniają się także same formaty i cele reklam.
Social Media to skuteczny sposób na wzmocnienie konwersji
Social Media, to nie tylko przestrzeń na budowę wizerunku marki oraz społeczności. To także dobry kanał do wzmocnienia konwersji brandu. Zgodnie z raportem sporządzonym przez Fundację Kobiety e-biznesu (czerwiec 2021) 27% Polaków kiedykolwiek dokonało zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Jesteś odważnym użytkownikiem Social Mediów?
Zachęcamy Cię do wypróbowania nowych form relacji, aby zyskać uwagę Twoich odbiorców. Coraz popularniejszą formą, łączącą w sobie zaangażowanie użytkowników ze sprzedażą jest live shopping, czyli prowadzenie sprzedaży online “na żywo”. Model takich zakupów jest bardzo popularny w krajach azjatyckich. Jak twierdzą eksperci, udostępnienie tej możliwości również przez platformę TikTok, powinno przełożyć się na zdecydowany wzrost zainteresowania tą formą robienia zakupów w Polsce i krajach Zachodu.